Materiały z sesji naukowej, która odbyła się w ramach Festiwalu Czesława Miłosza we Wrocławiu w dniach 25-27 maja 2011 roku. W sesji udział wzięli: Marian Bielecki, Piotr Biłos, Wojciech Browarny, Aleksander Fiut, Alfred Gall, Paweł Kaczmarski, Ewa Kołodziejczyk, Marta Koronkiewicz, Dorota Kozicka, Tomasz Kunz, Paweł Mackiewicz, Jerzy Madejski, Renata Makarska, Małgorzata Mikołajczak, Tomasz Mizerkiewicz, Jakub Momro, Joanna Orska, Krzysztof Uniłowski, Dorota Wojda, Joanna Zach.
Ożywianie Miłosza może się dokonać jedynie przez otwarty dialog z zaletami i niedostatkami jego twórczości. To założenie, tyleż oczywiste, co śmiałe, a nawet – w Roku Miłosza – ekscentryczne, jest dla mnie przede wszystkim konieczne. Nie ma twórczości bez krytycznego namysłu nad nią, Miłosz „brązowiony” przestaje być poetą interesującym. Zapisany w książce, zresztą bardzo subtelnie, gest antybrązowniczy wydaje mi się – jako intencja – usprawiedliwiony, zrozumiały i, jak napisałem, konieczny. Tym bardziej, że wiążą się z nim niebagatelne pożytki dydaktyczne. Rekontekstualizacja Miłosza, a zatem oderwanie od „zastanych” języków, zwyczajów, nastawień i przeniesienie jego dzieła do innego otoczenia, doskonale temu dziełu służy.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Śliwińskiego
praca zbiorowa pod redakcją Urszuli Glensk i Irka Grina
Wydawnictwo EMG przedstawia książkę „Zapisane”, w której pisarze i historycy literatury interpretują reportaż międzywojenny. Książka...
Irek Grin
„Ze złości” to opowieść o Maksie, chasydzkim książątku, rocznik 1920, żydowskim chłopcu, który bardzo chciał być Polakiem, a także o...
Irek Grin
„Ze złości” to opowieść o Maksie, chasydzkim książątku, rocznik 1920, żydowskim chłopcu, który bardzo chciał być Polakiem, a także o...