
Materiały z sesji naukowej, która odbyła się w ramach Festiwalu Czesława Miłosza we Wrocławiu w dniach 25-27 maja 2011 roku. W sesji udział wzięli: Marian Bielecki, Piotr Biłos, Wojciech Browarny, Aleksander Fiut, Alfred Gall, Paweł Kaczmarski, Ewa Kołodziejczyk, Marta Koronkiewicz, Dorota Kozicka, Tomasz Kunz, Paweł Mackiewicz, Jerzy Madejski, Renata Makarska, Małgorzata Mikołajczak, Tomasz Mizerkiewicz, Jakub Momro, Joanna Orska, Krzysztof Uniłowski, Dorota Wojda, Joanna Zach.
Ożywianie Miłosza może się dokonać jedynie przez otwarty dialog z zaletami i niedostatkami jego twórczości. To założenie, tyleż oczywiste, co śmiałe, a nawet – w Roku Miłosza – ekscentryczne, jest dla mnie przede wszystkim konieczne. Nie ma twórczości bez krytycznego namysłu nad nią, Miłosz „brązowiony” przestaje być poetą interesującym. Zapisany w książce, zresztą bardzo subtelnie, gest antybrązowniczy wydaje mi się – jako intencja – usprawiedliwiony, zrozumiały i, jak napisałem, konieczny. Tym bardziej, że wiążą się z nim niebagatelne pożytki dydaktyczne. Rekontekstualizacja Miłosza, a zatem oderwanie od „zastanych” języków, zwyczajów, nastawień i przeniesienie jego dzieła do innego otoczenia, doskonale temu dziełu służy.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Śliwińskiego




Ewa Mańkowska
W „Wysokich Obcasach” ukazał się duży tekst Doroty Wodeckiej poświęcony „Hannie i Dorocie” Ewy Mańkowskiej. Polecamy go zarówno tym,…
„...Uważam, że jest to książka kompletna pod każdym względem. Zaspokoiła moje oczekiwania ze sfery historycznej, biograficznej, dopełniona…
Jeśli jeszcze nie czytaliście „Hanny i Doroty”, zajrzyjcie do niedzielnego wydania „Gazety Wyborczej” – pojawił się w niej obszerny…